Pühapäevane värske leib

21 märts 2010 1 comments

Lõpuks leidsin põhjuse, et blogisse esimene postitus püstitada.
Olen siin isetehtud leiba proovinud teha juba mitu korda, kuid igal korral on midagi nagu nihu läinud ja pole tulemuseks olnud see õige, et retsept üles märkida. Täna valminud leib aga leidis heakskiidu kõigi poolt sh minu :) ja tundub, et olen omale ka sobivad kogused leidnud. Sellest kogusest valmib 2 pätsi leiba.

Ehk siis vaja läheb eelkergituseks:
4-5 sl juuretist
0,75l käesooja vett
1,5kl rukkijahu

Juuretis segada sooja veega. Lisada juurde rukkijahu, et tekiks paksem kört. Seejärel katta pott kilega, mille peale mina panen froteerätiku ja potikaane ning panna sooja kohta u 16 h hapnema. Üldiselt olen kasutanud selleks praeahju, sest oluline on et selles soojas kohas ei oleks tuuletõmbust.

Kui hapnemine on lõppenud siis tuleb leivatainas valmis segada
selleks lisada:
5tl soola
200g fariinsuhkrut
2dl kaerakliisid
u 4-5 klaasi rukkijahu

taigna tegemisel lisada esmalt sool ja suhkur ning seejärel kaerakliid ja viimasena jahu. Lisaks võib leivale lisada igasuguseid lisandeid, mis kellelegi meelepärased on. Minagi olen teinud erinevate seemnetega leiba ning magusamat leiba kuhu sai sisse pandud pähkleid, kuivatatud aprikoose, rosinaid jne.

Järgmise korra juuretise jaoks võtta tainast 4–6 spl ning panna see külmikusse, kas purki, säilituskarpi vms seisma.

Järgmiseks tuleb leib panna kerkima ja kui leiba küpsetada vormis, mis tagab ka õhulisema leiva, siis oleks hea kui panna vähem jahu (minu kogused siis vormis küpsetamiseks) ning seda tainast ei ole vaja eriliselt sõtkuda. Kui leivatainas on võitatud vormidesse tõstetud (soovitavalt puulusikaga) siis külma vette kastetud käega tuleks tainas ära siluda.

Vormid tuleb panna 4–6 tunniks paksu rätiku alla (mina olen veel vormidele peale pannud kile, et üleääre kerkimisel ei oleks teve ahi tainast täis) sooja ruumi kerkima (mina kasutan endiselt külma ahju). Kui taina hulk on kahekordistunud, võib leivad küpsema panna.

Ahi soojendada 250 C-ni ja küpsetada leiba selles kuumuses umbes 15 minutit, see tagab leivale krõbeda kooriku. Seejärel keerata soojus 180-200C ning küpsetada veel u 35–45 minutit. Ahjust võetud leivale määrida peale värsket taluvõid, sest see tagab hiljem parema lõikamise ning annab leivale väga hea maitse.

Üldiselt soovitatakse lasta leival vähemalt pool tundi jahtuda, enne kui lahti lõigata, kuna varem lahtilõikamine pidi leiva nätskeks jätma. Kuid meil peres pole küll kellelgi aega seda oodata ning soe leib, või ja piimaga on ju niiiii hea.

1 comments:

 

©Copyright alates 21.03.2010 by TOIDUJUTUD